» 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها
لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ(سوره روم، آیه ۳۰)

نگاهی به فطرت در احادیث

 پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله: کُلُّ مَولودٍ یُولَدُ على الفِطرَهِ، و إنّما أبَواهُ یُهَوِّدانِهِ و یُنَصِّرانِهِ .

مولودى بر فطرت (توحید) زاده مى شود و این پدر و مادر او هستند که وى را یهودى و نصرانى بار مى آورند.

آیین بندگى و نیایش (ترجمه عده الداعی)، ص: ۵۸۴

 امام رضا علیه السلام : بصُنْعِ اللّهِ یُسْتَدلُّ علَیهِ، و بالعُقولِ یُعتَقَدُ مَعرِفَتُهُ، و بالفِطْرَهِ تَثْبُتُ حُجَّتُهُ .

از آفرینش خدا، به وجود او پى برده مى شود و با خردها شناخته مى شود و با فطرت ، برهان بر وجود او ثابت مى شود.

التوحید (للصدوق)، ص: ۳۵

 الکافی عن زراره : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّه علیه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِى فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا) قالَ: فَطَرَهُم جَمیعاً عَلَى التَّوحیدِ .

الکافى – به نقل از زراره – : از امام صادق علیه السلام در باره این سخن خداوند عزّ وجلّ : (سرشت خدا ، که مردم را بر آن آفرید) پرسیدم . فرمود: «همه آنان را با سرشت یکتاپرستى آفرید.»

الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۲، ص: ۱۲

الإمام الباقر علیه السلام ـ فی تَفسیرِ قَولِهِ عز و جل : «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِى فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» ـ : هُوَ لا إلهَ إلَا اللّهُ ، مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ ، عَلِیٌّ أمیرُ المُؤمِنینَ وَلِیُّ اللّهِ ، إلى هاهُنَا التَّوحیدُ .

امام باقر علیه السلام ـ در تفسیر این سخن خداوند عز و جل : «با همان سرشت خدا که مردم را بر آن سرشته است» ـ : آن سرشت ، شهادت دادن به این است که معبودى جز خداى یگانه نیست ، محمّد صلى الله علیه و آله فرستاده خداست ، و على امیر مؤمنان ولىّ خداست . توحید تا این جاست .

بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۳، ص: ۲۷۷

الإمامُ علیٌّ علیه السلام :فبَعَثَ فیهِم رُسُلَهُ ، و واتَرَ إلَیهِم أنبیاءَهُ ، لِیَستأدُوهُم مِیثاقَ فِطرَتِهِ ، و یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِهِ .

امام على علیه السلام : پس، فرستادگان خود را در میان آنان برانگیخت و پیامبرانش را پیاپى به سوى ایشان فرستاد. تا از آنان بخواهند عهد و پیمان الهى را که در فطرت ایشان است ادا کنند و نعمت فراموش شده فطرت او را به یادشان آورند.

نهج البلاغه: الخطبه ۱

عنه علیه السلام :إِنَّ أفضَلَ ما یَتَوَسَّلُ بِهِ المُتَوَسِّلونَ : الإِیمانُ بِاللّهِ ورَسولِهِ ، وَالجِهادُ فی سَبیلِ اللّهِ ، وکَلِمَهُ الإِخلاصِ ؛ فَإِنَّهَا الفِطرَهُ .

امام على علیه السلام : برترین وسیله توسّل متوسّلان ، ایمان به خدا و رسول اوست و جهاد در راه خدا و کلمه اخلاص که فطرت و سرشت انسان است .

من لایحضره الفقیه : ج ۱ ص ۲۰۵

رسول اللّه صلى الله علیه و آله :ألا إِنَّ رَبّی أمَرَنی أن أُعَلِّمَکُم ما جَهِلتُم مِمّا عَلَّمَنی یَومی هذا . . . إِنّی خَلَقتُ عِبادی حُنَفاءَ کُلَّهُم، وإِنَّهُم أَتَتهُمُ الشَّیاطینُ فَاجتالَتهُم عَن دینِهِم.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هان که خدایم به من فرمان داد که از آنچه امروز به من یاد داده و شما نمى دانید ، به شما بیاموزم ! .[خدا به من آموخت و فرمود :] «من ، همه بندگان را بر فطرت توحیدى مى آفرینم و شیطان ها هستند که نزدشان مى آیند و آنان را از دینشان بیرون مى برَند» .

صحیح مسلم : ج ۴ ص ۲۱۹۷

رسول اللّه صلى الله علیه و آله :کُلُّ مَولودٍ یُولَدُ عَلَى الفِطرَهِ حَتّى یُعرِبَ عَنهُ لِسانُهُ ، فإِذا أعرَبَ عَنهُ لِسانُهُ إِمّا شاکِرا وإِمّا کَفورا .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر مولودى ، بر فطرت [توحیدى] متولّد مى شود تا آن که زبان بگشاید ] و به رشد برسد] . چون زبان گشود ، یا شاکر مى شود و یا کافر .

مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۱۲۹

معانی الأخبار عن زراره :سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ علیه السلام عَن قَولِ اللّهِ تَعالى : «حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَیْرَ مُشْرِکِینَ بِهِ» وقُلتُ : مَا الحَنیفِیَّهُ ؟ قالَ : هِیَ الفِطرَهُ .

معانى الأخبار ـ به نقل از زراره ـ : از امام باقر علیه السلام در باره این سخن خداوند عز و جل : «حُنَفَآءَ لِلَّهِ غَیْرَ مُشْرِکِینَ بِهِ» پرسیدم و گفتم : حنیفیّه به چه معناست؟ فرمود : «همان فطرت است» .

معانی الأخبار : ص ۳۵۰

الکافی عن زراره عن الإمام الباقر علیه السلام ، قال :سَأَلتُهُ علیه السلام عَن قَولِ اللّهِ عز و جل : «حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَیْرَ مُشْرِکِینَ بِهِ» . قالَ : الحَنیفِیَّهُ مِنَ الفِطرَهِ الَّتی فَطَرَ اللّهُ النّاسَ عَلَیها ، «لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ» قال : فَطَرَهُم عَلَى المَعرِفَهِ بِهِ .

الکافى ـ به نقل از زراره ـ : از امام باقر علیه السلام در باره این سخن خداوند عز و جل : «حُنَفَآءَ لِلَّهِ غَیْرَ مُشْرِکِینَ بِهِ» پرسیدم . فرمود : «حنیف بودن ، از سرشتى است که خداوند، مردم را بر آن سرشته است» و [در باره] «آفرینش خداوند ، تغییرناپذیر است» [نیز] فرمود : «[یعنى] آنان را برفطرتِ شناخت خویش آفرید» .

 الکافی : ج ۲ ص ۱۲

لطفا نظر خود را بنویسید:



*

code