» 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها
لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ(سوره روم، آیه ۳۰)
آثار غسل توبه و نماز توبه (اولین یکشنبه ماه ذی القعده) چیست؟

ضعیفمتوسطخوبخیلی خوبعالی (3 متوسط امتياز: 3,33 از کل : 5)
Loading...

تاریخ ایجاد مطلب: 1398/01/16    

آثار غسل توبه و نماز توبه (اولین یکشنبه ماه ذی القعده) چیست؟

پس از محاسه عمر که انسان حال دلشکستگی پیدا کرد، در اعمال ماه ذی­ القعده غسل و نماز توبه ای هم هست.

این نماز، خیلی نماز مؤثر و مفیدی است؛ بزرگان برای این نماز خیلی اهمیت خاصی قائل هستند، البته این نماز جزء اعمال ماه ذی القعده است که به قصد ورود خوانده می شود؛ یعنی در همان ماه و روز یکشنبه خوانده میشود، ولی بزرگان اجازه داده اند که رجائاً (به امید ثواب) غسل و نماز توبه هر موقع محاسبه مان تمام شد، میتوانیم بخوانیم. هر روزی میخواهد باشد در ایّام دیگر فقهای بزرگوار اجازه داده اند که به قصد رجاء، نماز استغفار را انجام دهیم.

در بعضی از عزیزان بعد از خواندن این نماز برکاتی هم دیده شده است، البته در بعضی استعدادها رخ می دهد و عمومیت ندارد؛ بعد از خواندن این نماز و بعد از محاسبه توفیقاتی پیدا کرده و متوجه شده‌اند که حالا به شرایط خود هر کس مربوط است.

اول غسل توبه می‌کنیم تا حال و هوای تنبه و بیداری و غفلتهایمان و ناراحت شدن از غفلتها و خلاصه حال و هوای توبه پیدا شود و بعد وضو گرفته چهار رکعت نماز که خیلی هم ساده و راحت است.

دو تا دو رکعتی، در هر رکعت یک حمد و سه سوره توحید و یک سوره ناس و یک سوره فلق (معوّذتین) ، بعد از خواندن چهار رکعت، با تمام توجه و آن حال تضرع و پشیمانی که به خود آمدیم و خودمان را پیدا کردیم، با آن دلشکستگی با حال استغفار هفتاد مرتبه ذکر استغفار میگوییم یعنی : « أستغفراللهَ رَبّی و أتوبُ إلَیهِ ».بعد یک دعای کوچکی دارد بشرح زیر:

« لاحَولَ وَ لاقُوّهَ إلاّ بــِالله العَلیّ ِ العَظیم ِ» پس از آن میگوییم:

« یا عزیزُ یا غَفّارُ إغفِرلی ذُنُوبی وَ ذُنُوبَ جَمیع ِ المُؤمِنینَ وَ المُؤمِنات ِ فَإنَّهُ لایَغفِرُ الذُّنُوبَ إلاّ أنتَ »

اگر کسی در حال استغفار و در این محاسبه به نقطه­ ضعف­های بیشتری رسید، میتواند هر ماه یکبار اعمال غسل و نماز توبه را آخر هر ماه انجام بدهد که خیلی مفید است.

پرسش و پاسخفطرتجبران گذشته

لطفا نظر خود را بنویسید: